lördag 11 maj 2013

Sommarvärme, maskrosor och maskrossirap

Värmen har kommit, det är så skönt! Nu står tomaterna, jordgubbarna och annat ute på balkongen och värmer sig och får växtkraft ifrån solen.
Fast ändå när jag ser snö på teve så längtar jag trots allt till snön, blir man aldrig riktigt nöjd?

Har varit en sväng till Tallinn, har även haft sjukt hemma så det har varit lite annat i tankarna här. I går på promenaden så såg jag - maskrosor! Maskrosorna har kommit! Ja inte tänkte jag på maksrosvin även om det kanske är gott utan tanken föll på maskros sirap. Vad är godare än det?

Min mamma och syster har kokat maskrossirap länge och sålt på bla Skansens höstmarknad och andra ställen, dock har inte jag varit så i kokartagen men det är alltid kul att göra eget.
I dag passade jag på att ge mig ut och plocka maskrosor, det såg ut som det skulle regna först men de mörka molnen gjorde inget annat än skuggade, så det vart en bra plockardag.


Fick ett recept utav storasyster, min mor hade ett annat så ja jag körde på ett tredje, mitt egna. :)

Maskrossirap

7dl maskrosblommor - enbart det gula på blomman.
1 citron
vatten
ca 9dl socker (strö- eller råsocker)

Använd bara de gula i från maskrosorna.

Häll ner alla gula maskrosdelar i en kastrull, skiva upp en citron (väl tvättad) och lägg över, höll över vatten så att det precis täcker allt. Låt det sjuda (inte koka) i ca 15-20 min smaka gärna av att det smakar lagom citron/blomma.

Sila sedan bort blommorna och citronen och häll över vätskan i en kastrull.
För mig vart det ca 7dl vätska men det kan variera så har man mer, öka med lite mer socker jag tog 9dl socker till denna mängd.
Häll i sockret i kastrullen med vätskan, rör om och låt det koka upp, smaka gärna av att det är lagom sötma. Låt koka länge så att det tjocknar till sirap, glöm inte bort att röra om i botten och tänk på att när det tjocknar - då tjocknar det snabbt!
Endel låter det helt enkelt koka ner till hälften så mycket - då är det sirap, andra tar lite "sirapsprov" ex häller ut det på tallrik låter svalna och ser hur rinnigt det är, gör som du känner är bäst.
När sirapen är klar, låt den svalna lite och häll över på burk/flaska.
Det håller länge!


Stelnade den inte till fast det verkade bli bra? Kolla dagen efter hur konsistensen är. Häll i allt i kastrull igen och låt det koka ihop sig mer.

Skulle det kristallisera sig efter några månader så kan den ha stått för kallt eller så har bara sockret valt att kristallisera sig - sirapen är inte förstörd, utan sänk ner burken/flaskan i hett vatten så den blir varm och mjuknar igen.

Får ofta frågan vad man ska ha det till, vi har det på rostat bröd, man kan ringla det över glass, på pannkakor, på sallad och ja använd det till vad du vill.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar